دارو های ممنوعه در بارداری

دارو های ممنوعه در بارداری

1403/01/14

معمولاً سؤالاتی در مورد مصرف دارو در دوران بارداری وجود دارد. ممکن است قصد باردار شدن داشته باشید و ندانید  که مصرف داروها چگونه می توانند بر باردار شدن تان تأثیر بگذارد یا خیر و یا ممکن است به تازگی متوجه شده باشید که باردار هستید و به این فکر کرده باشید که آیا این دارو برای جنین شما خطری دارد یا خیر. با پزشک خود که دارو را تجویز کرده است تماس بگیرید. ممکن است متوجه شوید که مزایای مصرف دارو بیشتر از خطرات احتمالی است. 

مصرف دارو در دوران بارداری

بدانید که بسیاری از زنان در دوران بارداری به علل  ضروری مانند دیابت، تشنج، افسردگی، اضطراب و سایر شرایط پزشکی از داروهای تجویزی استفاده می کنند. برخی از زنان باردار برای کمک به ناراحتی های رایج بارداری مانند سوزش سر دل، تهوع صبحگاهی یا سردرد از داروها استفاده می کنند.

بارداری می تواند بر اثربخشی داروهای شما تأثیر بگذارد. هنگامی که باردار هستید، حجم خون شما افزایش می یابد و قلب و کلیه های شما هر دو سخت تر کار می کنند. این بدان معناست که داروها این پتانسیل را دارند که سریعتر از حد معمول از بدن شما عبور کنند. این ممکن است به این معنی باشد که باید داروی بیشتری مصرف کنید یا آن را متفاوت مصرف کنید.مصرف دارو در دوران بارداری

در بیشتر موارد، انواع مختلفی از داروها برای رفع یک مشکل خاص وجود دارد. ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما ممکن است نوع دارویی را که مصرف می‌کنید تغییر دهد تا به نیازهای پزشکی شما رسیدگی کند و در عین حال خطرات را برای کودک در حال رشد شما کاهش دهد.

طبقه بندی عوامل خطر دارو

هر دارویی دارای طبقه بندی عوامل خطر مرتبط با عوامل خطر بالقوه در دوران بارداری است. این رتبه‌بندی‌ها، همراه با ارزیابی خطرات و مزایای استفاده از یک داروی خاص در شرایط شما، به شما و متخصص کمک می‌کند تا اقدامات لازم را انجام دهید.

دسته بندی داروهای بارداری

دارو ها به دسته های زیر تقسیم بندی می شوند:

داروهای رده A

مطالعات کنترل شده هیچ خطری را نشان نمی دهد یا شواهدی از آسیب پیدا نمی کند. این داروها شامل : کلرید سدیم- فریک اکسید- سولفات منیزیم- دکستروزدارو های مورد استفاده در بارداری به دسته های A,B,C,D و X تقسیم بندی می شوند.

داروهای رده B

مطالعات حیوانی هیچ خطری را نشان نمی دهد، اما هیچ مطالعه کنترل شده ای در زنان باردار وجود ندارد. این داروها مانند: داروهایی مانند آنتی بیوتیکهایی مثل سفیکسیم- پنی سیلین - سفالکسین -آموکسی سیلین

داروهای رده C

مطالعات حیوانی خطری را برای جنین نشان داده است، اما هیچ مطالعه کنترل شده ای در زنان وجود ندارد، یا مطالعات روی زنان و حیوانات در دسترس نیست. برخی از داروهای این دسته مانند: دونیپزیل- داکسپین- متيل فنيديت- ونلافاکسین- ترامادول- لیدوکائین و هیدروکوتیزون

داروهای رده D

شواهد مثبتی مبنی بر خطر احتمالی بر جنین وجود دارد، اما مزایای استفاده از آن در زنان باردار ممکن است علیرغم خطر قابل قبول باشد (یعنی شرایط تهدید کننده زندگی برای مادر). این داروها مانند: جنتامایسین سولفات- هیدروکورتیزون- دگزامتازون- لورازپام- کربنات لیتیوم- والپروات سدیم- کاربامازپین و ...

داروهای رده X

مطالعات روی حیوانات یا انسان ها ناهنجاری های جنینی را نشان داده است یا شواهدی از خطر جنین وجود دارد. این دارو در زنانی که باردار هستند یا ممکن است باردار شوند منع مصرف دارد. این داروها مانند: پروژسترون- اکسی توسین- فلورازپام- سولفات باریم

گروه دارو های مجزا و ممنوعه در بارداری

همانطور که در لیست زیر مشاهده می کنید مصرف برخی دارو های گروه ها، می تواند خطرات احتمالی به همراه داشته باشند و مجاز نمی باشند:

گروه دارو

اثر دارو در بارداری
 

اسامی برخی از داروهای این دسته
 

داروهای گروه A
 

مطالعات کنترل شده هیچ خطری را نشان نمی دهد یا شواهدی از آسیب پیدا نمی کند.
 

کلرید سدیم- فریک اکسید- سولفات منیزیم- دکستروز
 

داروهای گروه B
 

مطالعات حیوانی هیچ خطری را نشان نمی دهد، اما هیچ مطالعه کنترل شده ای در زنان باردار وجود ندارد.
 

داروهایی مانند آنتی بیوتیکهایی مثل سفیکسیم- پنی سیلین - سفالکسین -آموکسی سیلین
 

داروهای گروه C
 

مطالعات حیوانی خطری را برای جنین نشان داده است، اما هیچ مطالعه کنترل شده ای در زنان وجود ندارد.
 

دونیپزیل- داکسپین- متيل فنيديت- ونلافاکسین- ترامادول- لیدوکائین و هیدروکوتیزون

 

داروهای گروه D
 

شواهد مثبتی مبنی بر خطر احتمالی بر جنین وجود دارد، اما مزایای استفاده از آن در زنان باردار ممکن است علیرغم خطر قابل قبول باشد
 

جنتامایسین سولفات- هیدروکورتیزون- دگزامتازون- لورازپام- کربنات لیتیوم- والپروات سدیم- کاربامازپین و ...

 

داروهای گروه X
 

مطالعات روی حیوانات یا انسان ها ناهنجاری های جنینی را نشان داده است یا شواهدی از خطر جنین وجود دارد.
 

پروژسترون- اکسی توسین- فلورازپام- سولفات باریم

 

جایگزین‌های دارو در دوران بارداری

پزشک بهترین‌ها را هم برای شما و هم برای کودک در حال رشد شما در نظر دارد. او ممکن است به دنبال تغییر مسیر درمان با استفاده از روش‌های دیگر مانند طب سوزنی، داروهای گیاهی یا تکنیک‌های دیگر باشد. البته این بستگی به شرایط پزشکی شما دارد.بهترین جایگزین‌های دارو در دوران بارداری

توصیه‌های مهم برای استفاده در بارداری

هرگز نباید مصرف دارو را در دوران بارداری بدون مشورت با پزشک خود شروع کنید یا متوقف کنید. در اینجا چند مرحله وجود دارد که به شما کمک می کند مطمئن شوید که از شما و جنین  در حال رشد شما به درستی مراقبت می شود.

  1. همیشه با پزشک خود مشورت کنید: این اولین و مهمترین قدم شماست.
  2. برچسب دارو را بخوانید: به دنبال هشدارها یا نشانه های بارداری باشید. همچنین باید به دنبال واکنش های آلرژیک احتمالی و همچنین تاریخ انقضا باشید.
  3. از عوارض جانبی دارو آگاه باشید: در مورد عوارض جانبی احتمالی با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا داروساز خود مشورت کنید. برخی از داروها عوارض جانبی مانند خواب آلودگی، سردرد یا استفراغ ایجاد می کنند که ممکن است به دلیل هورمون های بارداری افزایش یابد.
  4. داروهای خود را سازماندهی کنید: برای جلوگیری از مصرف بیش از حد، مراقب باشید که داروهای خود را با هم مخلوط نکنید.
  5. داروها را نادیده نگیرید: طبق تجویز پزشک خود مصرف کنید.داروها را به اشتراک نگذارید!
  6. سوال بپرسید: مناسب است در مورد ایمنی دارو برای شما و کودک در حال رشدتان سوال بپرسید. در مورد نام دارو، جایگزین‌های عمومی، مزایا و خطرات، و مشکلاتی که باید مراقب آنها باشید بپرسید.
  7. نگه داشتن سوابق مصرف دارو: همیشه خوب است که از داروهای مصرف شده چه در دوران بارداری و چه غیر بارداری یادداشت کنید. اگر انتظار دارید این مهم تر می شود.

 

کلام آخر

ما در این مقاله اطلاعاتی راجع به داروهای گونانون که در رده های A  تا Xبود خدمت شما ارائه دهیم. البته که بهترین راهنما و مشاور شما برای مصرف دارو متخصص زنان خواهد بود تا با توجه به شرایط شما و جنین داروی مورد نیاز را تجویز نماید. امیدواریم باردای شما با حال بسیار خوب برای خودتان و جنین تان بگذرد و فرزندتان در نهایت سلامتی به دنیا بیاید.

مصرف چه دارو هایی در دوران بارداری ممنوع هستند؟
به طور کلی دارو های گروه D و X می توانند ناهنجاری هایی با خود به همراه داشته باشند.
آیا به غیر از دارو، می توان از روش دیگری برای رفع بیماری استفاده کرد؟
این مورد را باید با پزشک خود در میان بگذارید اما به طور کلی طب سوزنی و داروهای گیاهی با راهنمای ماما متخصص می تواند کارساز باشد
راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی تهران با سابقه ۲۸ سال فعالیت مامایی وزنان درمطب وبیمارستان درتهران .. درحال حاضر مدیر وب سایت تخصصی نوین ماما می باشند که دانش وتجربیات خود را دراین زمینه به کاربران گرامی ارائه می دهند.

ارسال نظر شما

نظر خود را راجع به این مطلب بنویسید و مشارکت کنید
ارسال نظر در حال پردازش...

{{ error }}

{{ result }}

نظرات شما